GDDKiA wybrała wykonawcę rozbudowy DK16 Olsztyn-Barczewo
"Jeżeli nie wpłyną odwołania, to do końca wakacji, po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa UZP, podpiszemy umowę i zakończymy toczący się od 21 grudnia 2022 r. przetarg" - przekazała PAP Katarzyna Kozłowska z GDDKiA w Olsztynie.
Jak przypomniała, w czerwcu 2023 r. GDDKiA dokonała pierwszego wyboru najkorzystniejszej oferty dla tego odcinka, wskazując ofertę Budimexu. Wpłynęło jednak odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, która nakazała unieważnienie wyboru i ponowne badanie ofert z uwzględnieniem odrzuconej oferty złożonej przez konsorcjum Polimex.
"Sąd Okręgowy w Warszawie w lutym br. oddalił naszą skargę na wyrok KIO, w efekcie przystąpiliśmy do ponownego badania ofert. Po ponownej analizie mieliśmy wskazać ofertę konsorcjum Polimex jako najkorzystniejszą, ale w czerwcu br. konsorcjum nie zgodziło się na wybór ich oferty. W efekcie ponownie wskazaliśmy na Budimex" - wyjaśniła.
W miejsce obecnej DK16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem, którą oddano do ruchu w 2010 r., powstanie droga ekspresowa S16 o długości blisko 30 km. Realizację podzielono na dwa odcinki: Olsztyn-Barczewo i Barczewo-Biskupiec. Dla tego drugiego odcinka, o długości ponad 18 km, w czerwcu GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą.
Istniejąca droga zostanie dostosowana do parametrów klasy S, dzięki dobudowie drugiej jezdni i przebudowie niektórych odcinków istniejącej drogi. Wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów. Powstaną nowe węzły drogowe Wójtowo oraz Łęgajny, natomiast węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do parametrów drogi ekspresowej.
Według GDDKiA wykonawca w maksymalnym stopniu wykorzysta destrukt asfaltowy pozyskany z rozbiórki istniejącej DK16 i ponownie wbuduje go w nową nawierzchnię, przy zachowaniu wysokich parametrów jakościowych.
"Na odcinku pomiędzy Olsztynem i Barczewem zostaną wybudowane węzły Wójtowo oraz Łęgajny, na których zastosujemy samowystarczalne oświetlenie wykorzystujące odnawialne źródła energii. Rozbudowany zostanie węzeł Barczewo. Powstanie 11 nowych obiektów inżynierskich, a trzy przejścia podziemne dla pieszych zostaną wydłużone" - zaznaczyła Kozłowska.
W pierwszej kolejności wykonawca ma opracować dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o tzw. decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co wraz z jej uzyskaniem potrwa ok. 17 miesięcy. Kolejne 22 miesiące, bez uwzględnienia okresów zimowych ma zająć realizacja inwestycji. Oznacza to, że kierowcy z nowej trasy powinni skorzystać w 2028 r.
Jak przypomniała GDDKiA, modernizacja odcinka DK16 ma kluczowe znaczenie dla północno-wschodniej Polski. Nowoczesna droga ekspresowa zwiększy przepustowość trasy, poprawi bezpieczeństwo oraz skróci czas podróży. Ma też przyczynić się do rozwoju gospodarczego regionu.
(PAP)
mbo/ malk/