Potrzebujesz wsparcia? Zadzwoń, napisz, porozmawiaj!
Świat XXI wieku, w tym tempo życia, postęp techniczny oraz intensywne przemiany w każdym praktycznie obszarze naszego życia, stawia przed współczesnym człowiekiem trudne wyzwania. Szczególnie młodzi ludzie, dla których szeroko rozumiany świat kreowany w internecie jest wyznacznikiem dążeń, wyzwań, atrakcyjności, a opinia rówieśników jest bardzo ważna, nie radzą sobie z tymi oczekiwaniami. Ponadto pandemia wywołana wirusem SARS CoV-2 i związane z nią obostrzenia sanitarne, w tym obowiązek izolacji społecznej, odbiły się szczególnie dotkliwie na najmłodszych przedstawicielach naszego społeczeństwa. Środowiska naukowe, pedagodzy, psycholodzy oraz media zgodnie wskazują na zauważalne konsekwencje powyższej sytuacji dla funkcjonowania społecznego młodych ludzi. Agresja, przemoc fizyczna i werbalna, mowa nienawiści w świecie realnym oraz w sieci, zachowania suicydalne stanowią ciemną stronę naszej rzeczywistości.
Sytuacja ta wymaga od podmiotów i instytucji odpowiedzialnych za najmłodszych przedstawicieli naszego społeczeństwa, w tym za ich bezpieczeństwo, podjęcia działań, które mogłyby zatrzymać te niepokojące zjawiska.
Wiele instytucji i organizacji pozarządowych prowadzi telefony zaufania. Coraz częściej, z uwagi na problemy z rozmową o trudnych sprawach, dzieci i młodzież korzystają z chatu jako sposobu komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Część z tych telefonów dedykowana jest konkretnym sprawom. Jednakże większość telefonów zaufania adresowanych w szczególności do dzieci i młodzieży, to numery telefonów, pod które można zadzwonić w każdej sprawie, zawsze, kiedy potrzebna jest rozmowa. Może ona dotyczyć problemów z nauką w szkole, relacjami rówieśniczymi czy rodzinnymi, emocji, przyjaźni, poczuciu bezsilności, dyskryminacji, ale również kryzysu psychicznego. Telefony i chaty zaufania obsługują specjaliści – pedagodzy, psychologowie. Dzwoniąc do telefonu zaufania warto pamiętać, że jest on anonimowy, czyli nie ma potrzeby podawania imienia, nazwiska ani miejsca zamieszkania. Większość z tych numerów są to numery bezpłatne zarówno z telefonów komórkowych, jak i stacjonarnych. A część z tych telefonów obsługiwana jest całą dobę, tzn. 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę.
Pamiętaj. Potrzebujesz wsparcia? Zadzwoń, napisz, porozmawiaj